Budowa dworca Warszawa Zachodnia, czyli największego węzła przesiadkowego w Polsce, to projekt angażujący nas na różnych polach.
Na miejscu odpowiedzialni byliśmy zarówno za prace na zewnątrz, jak i wewnątrz obiektu.
Nasze zaangażowanie w projekt objęło między innymi wykonanie:
- elewacji i podsufitek z siatek cięto-ciągnionych,
- realizację obudów we wnętrzu hali dworca,
- obiektów małej architektury,
- elementów konstrukcji stalowej.
lokalizacja: Warszawa
inwestor: PKP PLK
architekt: DWAA Architekci
główny wykonawca: Budimex S. A.
fotograf: FFB
Elewacje i podsufitki z siatek cięto-ciągnionych zrealizowane zostały przez nas na podkonstrukcji aluminiowej, lakierowanej proszkowo na kolor czarny i zastosowanej w dwóch wariantach — w formie podkonstrukcji klasycznej oraz podkonstrukcji typu strop-strop, z uwagi na użyty beton komórkowy i przebieg siatek przed oknami.
Część wewnętrznej przestrzeni użytkowej Dworca wykończono za pomocą obudów z blach stalowych pełnych oraz perforowanych, których zastosowanie było niezbędne z uwagi na wymagania akustyczne związane z systemem DSO.
W przypadku małej architektury odpowiedzialni byliśmy między innymi za wykonanie wiat śmietnikowych konstrukcji stalowej z siatek cięto-ciągnionych oraz konstrukcji stalowej rampy wraz z obudową z siatek cięto-ciągnionych, która wykonana została w naszym warsztacie przy użyciu ram z kształtowników oraz profili stalowych, odpowiednio zabezpieczonych antykorozyjnie poprzez ocynkowanie ogniowe i malowanie zestawem malarskim.
W ramach konstrukcji stalowych odpowiedzialni byliśmy za realizację:
a) podkonstrukcji stalowej kas biletowych,
b) wzmocnienia istniejącej ściany murowanej,
c) rusztu stalowego wraz z obudową maszynowni wind na peronach,
d) słupów stalowych, wsporczych na peronach,
e) konstrukcji stalowej aneksów handlowych w hali dworca,
f) konstrukcji naświetli peronów,
g) konstrukcji nośnej pod balustrady szklane na peronach.
Poszczególne elementy zabezpieczone zostały antykorozyjnie poprzez ocynkowanie ogniowe lub/i malowanie zestawem malarskim, w zależności od ich docelowego zastosowania. Dodatkowo wybrane konstrukcje zabezpieczono także za pomocą przeciwpożarowych systemów malarskich. Elementy konstrukcji wyprodukowane zostały przez warsztat FFB z utrzymaniem klasy jakości wykonania EXC2 i EXC3. Nad jakością produkowanych elementów czuwał nasz niezawodny zespół doświadczonych inżynierów oraz Zakładowa Kontrola Produkcji.
Dodatkowo wykonaliśmy także obudowę ściany rozdzielającej strefy w przestrzeni Dworca, która zrealizowana została przy użyciu aluminiowych paneli perforowanych z zastosowaniem indywidualnie projektowanej perforacji gradientowej z nieperforowanymi fragmentami lica paneli. Z uwagi na liczne styki z innymi elementami wyposażenia Dworca oraz skośne krawędzie obudowy, poza indywidualnie rozrysowywaną perforacją, precyzyjnego podejścia wymagał każdy z wydawanych do produkcji paneli, nad czym przez cały okres realizacji intensywnie pracowało nasze biuro techniczne.